כתב עת לידיעות ופרשנויות בענייני מסים גיליון מס'17

מאמרים ועדכונים מקצועיים

כתב עת לידיעות ופרשנויות בענייני מסים גיליון מס'17

המיסים
1
.
אם טרם היועצת עם עוה
"
ד וחקירתך כבר
החלה
,
זכותך להתעקש לעכב את החקירה עד
שתוכל
לשוחח עם עורך דינך
.
חוקרים עשויים
להלחיצך
,
אך איפוק וסבלנות לפגישה עם עוה
"
ד
עשויה לחסוך סיבוכים מיותרים
.
באפשרותך
לשמור על זכות השתיקה
.
עם זאת
,
שים לב
שלזכות השתיקה יש מחיר במובן זה שהיא
יכולה להוות חיזוק לראיות שכנגדך
.
2
.
החקירה תמיד מתועדת בכתב
/
בהקלטת שמע
/
בצילום
.
גם כשאתה לבד בחדר החקירות
,
וגם
כשהחוקר מבטיח לך שזה
"
לא לציטוט
"
החקירה עדיין נמשכת
.
החוקרים רושמים
מזכרים מאותן שיחות שלא לציטוט ו
/
או
מקליטים אותן ואחר כך מגישים
המזכר
/
ההקלטה לבית המשפט
.
3
.
גם אם החוקר מגלה יחס נעים
,
ומפתח שיחה
ידידותית ב
"
הפסק
ה מ
החקירה
"
הוא עדיין
מתפקד כחוקר והוא אינו חברך
.
4
.
א
ל תייצר אנטגוניזם ומוטיבציית ייתר אצל
החוקרים
.
5
.
נ
י
דוב
מידע עליו לא נשאלת עלול לפתח כיווני
חקירה להם החוקר לא היה מידע טרם הוספת
אותם
.
ענה בצורה מחושבת לשאלות החוקר
.
מצד שני אם יש דברים לטובתך שקול לציין
אותם גם אם לא נשאלת
.
6
.
חוקרים עלולים להשאירך בתא עם מדובב
,
לביים חקירות פיקטיביות עם מקורביך
,
להמציא עובדות
אשר עשויות להלחיצך
,
להבטיח הבטחות על מנת להרגיעך וכו
'
.
א
ל
ת
א
מ
י
ן
ל
א
ף
א
ח
ד
.
7
.
אל תילחץ ממעצר ימים
.
עדיף לשבת ימים
במעצר מאשר שנים במאסר
.
אל תודה לעולם
במה שלא עשית
.
8
.
בסיום החקירה
,
רשום לעצמך
כל מה שאתה
זוכר שקרה
,
מה נשאלת
,
מה ענית וכו
'
.
כשתיוועץ עם עור
ך דינך בשנית
,
מסור לו את
הפרטים הללו
.
9
.
אל תסיק מדבר שנאמר או שאלה שנשאלת
כי היא נובעת מ
מידע
שהחוקרים מחזיקים
כנגדך
.
לרוב
,
חוקרים ינסו לחלץ ממך מידע
באמצעות מספר רב של שאלות ללא בסיס וכיוון
ספציפי במטרה ל
"
דוג
"
ממך מידע
.
 
 
2
11
.
מותר להחזיק חשוד במעצר ראשוני
24
שע
ות
.
לצורך כך יש להביא בחשבון את השעות
בהם החשוד היה מעוכב לחקירה
,
כאשר זכות
העיכוב של חשוד הינה עד ל
3
שעות
.
כאשר ישנה
חריגה מ
24
השעות ללא סיבה מוצדקת
,
המעצר
הופך להיות מעצר שאינו חוקי
ו
יהווה נימוק
ב
בקשה לשחרור מידי
.
11
.
הפ
עלת לחץ נפשי
,
איומים ועינויים פיזיים
אינם חוקיים
.
בסיטואציה שכזו מוטב להפסיק
לענות על שאלות החוקרים ולספר על הדברים
לעורך הדין
.
12
.
שים לב ש
ישנם
שני
סיווגים שונים של
נחקרים
:
א
.
"
נחקר תחת אזהרה
"
חשוד
בעבירה
.
ב
.
"
העד הנחקר
"
נחקר שהוזמן לגביית
עדות
בעניין מסוים
(
עד ראיה
ל
מ
ש
ל
.)
לפיכך
,
ראשית יש לברר את סיווגך בחקירה
,
שכן
,
הנחקר תחת אזהרה נהנה מזכויות כגון זכות
השתיקה
,
וזאת בשונה מ
מתן עדות כעד
.
שים לב
כי חקירה כעד יכולה להפוך תוך כדי החקירה
לחקירה באזהרה
,
כך שעליך להישמר מלהפליל
את עצמך
.
13
.
קרא את העדות היטב
לפני שאתה חותם
עליה
.
אם החוקר
הוסיף
דבר שלא אמרת או לא
התכוונת
,
הקפד
לבקש ממנו למחוק
זאת או
לתקן
.
אם הוא
מסרב
,
סרב
לחתום על העדות
ש
מסרת ובקש לציין את הסיבה לכך כדי שתופיע
בפרוטוקול העדות
.
במידה ואינך שולט בעברית
,
צ
י
י
ן
א
ת
ה
ד
ב
ר
ש
י
ר
ש
ם
ב
פ
ר
ו
ט
ו
ק
ו
ל
ה
ח
ק
י
ר
ה
ו
בקש
ל
ה
י
ח
ק
ר
ב
ש
פ
ת
ך
.
פסק הדין בעניין
71
17
5766
מרדכי
בוארון נ
'
רשות המסים
העוסק
בסמכות מנהל מע
"
מ לגביית חובותיה של
חברה מבעל תפקיד בה
1
.
המערער היה בעל שליטה בשתי חברות
.
מנהל
מע
"
מ פסל את ספרי החברות לשנת
2113
,
וחייב
אותן בשומת תשומות בסך
2.5
מיליון ש
"
ח
,
לאחר שמצא כי סכום זה קו
זז כנגד חשבוניות
שנטען לגביהן כי הן פיקטיביות
.
הערעור שהגישו
החברות על החלטות המנהל נדחה
.
החברות לא
שילמו את החוב
.
2
.
מנהל מע
"
מ חייב את המערער אישית
בחובות החברות מכוח סמכותו לפי סעיף
116
ב
'
לחוק מע
"
מ
,
לאחר שמצא כי המערער היה בעל
תפקיד בחברה
.
המערער ערער על
ההחלטה
המחייבת אותו בחובות החברה
.
3
.
ביהמ
"
ש קבע כי ס
'
116
ב
'
קובע סמכות
למנהל להפעיל סנקציית גבייה אזרחית
פיסקאלית ולא עונשית
.
שלושה סוגי מעשים
הקבועים בסעיף
117
לחוק מקימים את סמכות
המנהל לפעול לגביית
חוב של חברה מבעל
תפקיד בה
מסירת ידיעה לא נכונה בלא הסבר
סביר
,
הקבוע בסעיף
117
(
א
()
3
)
,
אי הגשת דו
"
ח
במועד הקבוע בסעיף
117
(
א
()
6
)
,
ומעשה
מהמפורטים בסעיף
117
(
ב
)
שנעשה במטרה
להתחמק או להשתמש מתשלום מס
.
סעיף
116
ב
'
קובע כי כאשר נעשה מעשה מהמעשים
הנ
"
ל בידי חבר בני
אדם
,
שבגינו הוצאה שומה
או קביעת מס וערעור שהוגש לבית המשפט על
השומה נדחה
מנהל מע
"
מ יהיה מוסמך לחייב
בחובות החברה בעל תפקיד בה
.
הסיפא של סעיף
116
ב
'
קובעת כי לעניין מעשה לפי סעיף
117
(
א
()
3
)
או סעיף
117
(
א
()
6
)
,
בעל התפקיד לא
יחויב אלא אם הורשע בפסק דין חלוט
.
4
.
העבירות שבסעיף
117
(
א
)
הן ה
"
קלות
"
יותר
ואינן דורשות כוונה מיוחדת של
"
מטרה
להתחמק ממס
."
לעומתן העבירות בסעיף
117
(
ב
)
הינן החמורות יותר ונעברות במטרה להתחמק
או להשתמט מתשלום מס
.
אחריות בפלילים לפי
סעיף
119
עלולה לקום בידי שורה ארוכה של
בעלי תפקידים
,
לרב
ות הזוטרים שבהם
.
לעומת
זאת
,
את הסנקציה האזרחית שבסעיף
116
ב
'
ניתן להטיל רק על בכירי הבכירים
.
5
.
כשמדובר בבעל תפקיד שעשה מעשה לפי
סעיף
117
(
א
()
3
)
או
(
6
)
,
החבות בפלילים
משתרעת על כל קשת בעלי התפקידים
המוגדרים בסעיף
119
ואינה מותנית בהוכחת
כוונה מיוחדת של התחמקות
ממס
.
לכן צומצם
שיקול דעתו של המנהל בהפעלת הסנקציה
,
רק
למקרים שבהם הורשע בעל התפקיד בפלילים
בנוסף לתנאים הנדרשים בסעיף
116
ב
'
.
לעומת
זאת
,
כשמדובר בחבר בני אדם שעשה מעשה לפי
סעיף
117
(
ב
)
בכוונה להתחמק ממס
,
המחוקק
הסמיך את המנהל לנקוט בסנקציה האזרחית
כנגד בעל ה
תפקיד הבכיר גם ללא תנאי ההרשעה
בפלילים
.
בנוסף נקבע בפסק הדין כי העובדה
שלא הוכח כי בעל התפקיד הבריח נכסים או
נהנה מהכספים ששולמו בגין החשבוניות
שלגביהם ניטען שהם פיקטיביות אינה מונעת
את ייחוס חובות החברה למנהל
.
ע
ם זאת בית
המשפט קיבל את הטענה כי יש להקטין א
ת
שיעור הריבית והפרשי הצמדה על החוב עקב
השיהוי של רשות המיסים בהפעלת סעיף
116
ב
'
.
תמצית דו
"
ח מבקר המדינה
ל
ש
נ
ת
2
7
1
4
(
ד
ו
ח
ש
נ
ת
י
6
5
א
)
בנושא מיסוי רבנים
ומקובלים
1
.
בישראל מוענקים שירותים מגוונים על ידי
רבנים ומקובלים
,
ביניהם שירותי דת שונים
,
ייעוץ אישי ועסקי
,
תפילות ומתן ברכות
להצלחה
.
לטענת הרבנים התשלומים עבור
שירותים אלה אינם בגדר הכנסה אלא ניתנים
כמתנות או תרומות שאינן חייבות במס
.
2
.
הצורך בהסדרת מיסוי ענף הרבנים
,
ה
מקובלים
(
והבד
"
צים
)
ניכר כבר לפני למעלה
מעשור
.
בשנת
1998
בעקבות הנחית פרקליטות
המדינה ובמקביל לחקירה פלילית שהתנהלה
,
החלה רשות המסים לבדוק את פעילותו של הרב
ח
'
.
במהלך חקירת הרב ח
'
התעוררו השאלות
האם ניתן לראות בכספים שמקבלים הרבנים
"
הכנסות
"
,
האם פעילות הרב
נים עולה לכדי
"
עסק
"
והאם יש לראות את התשלומים
המתקבלים בגין שירותים שונים שניתנים על ידי
הרב באותו אופן
.
רשות המסים קבעה בשלוש
חוות דעת כי יש למסות את הכנסות המקובלים
כאשר ניתן להוכיח כי התנאים לקיום עסק
 
 
3
מתקיימים לגביהם וכי התקבול היה עבור
שירות מסוים שנית
ן
.
3
.
הקריטריונים העיקריים שעל פיהם נקבע אם
הכנסה נחשבת להכנסה מעסק או לא
,
הם
:
תדירות העסקאות
,
בקיאותו של הנישום בתחום
הפעילות
,
אופן המימון וקיומו של מנגנון
.
קריטריונים אלה משמשים את רשות המסים
בהבחנה בין הכנסות חייבות במס לבין הכנסות
פטורות של גוף המוכר כמו
סד ציבורי ונהנה
מפטור ממס על הכנסותיו שלא הושגו מעסק
.
לרוב פעילות המקובלים לא נעשית במסגרת
מוסד ציבורי
,
אך גם הכנסתו של גוף המוכר
כמוסד ציבורי תתחייב במס על פי קריטריונים
אלה
.
4
.
בחוות דעת משפטית שנכתבה על ידי
המחלקה המשפטית של הרשות נקבע כי
הכנסותיו של הרב
ח
'
נבעו מפעילות עסקית
.
באותה שנה חתמו נציבת מס הכנסה ונציג הרב
ח
'
על הסכם שלפיו ישלם הרב ח
'
בגין הכנסותיו
עד שנת
2112
סכום חד פעמי המהווה
3
%
בלבד
מהסכום שנצבר בחשבונות הרב
.
בהסכם צוין כי
הרב כופר בחבותו במס
,
וכי מדובר ב
"
תשלום
טובה
."
מבקר המדינה קבע כי הסכם
חריג זה
פגע בטיפול בהכנסותיהם של כלל המקובלים
.
5
.
במחלוקת האם ניתן על פי הפקודה להגדיר
את תקבולי המקובלים
"
הכנסה
"
,
ציינה רשות
המסים בתשובתה למשרד מבקר המדינה
,
כי
פסיקת בית המשפט היא הדרך הנאותה ליישוב
המחלוקת
.
מנהלת המחלקה הפיסקאלית ציינה
בתשובתה למשרד מבקר
המדינה
,
כי הדו
"
ח
מציג תופעה מטרידה
,
אך תיקון החקיקה בנוגע
למיסוי מתנות ותרומות ממי שאינו קרוב
,
עומד
בניגוד לתורת המקור שבבסיס דיני המס
בישראל
.
מבקר המדינה העיר על כך כי מדיניות
מס שגובשה לפני כ
71
שנה לא יכולה לקפוא על
שמריה
,
יש לקחת בחשבון את הדינאמיות
המא
פיינת את הפעילות הכלכלית
,
וכי במשך
השנים בוצעו שינויים רבים ורפורמות מקיפות
כדי לתקן עיוותים שנוצרו בשיטת המקור
.
6
.
בדו
"
ח מפורטים הסכמים חריגים עם
מקובלים ובד
"
צים הכוללים הכרה בהוצאות
בסך מיליוני
שלא גובו באסמכתאות לרבות
הוצאות פרטיות
,
ומבנים מורכבים של חב
רות
ומלכ
"
רים המזכים את הנישומים בהקלות מס
בהיקפים נרחבים
.
משרד מבקר המדינה מעיר כי
התנהלות זו מהווה אפליית מס פסולה
.
רשות
המסים טרם הוציאה הנחיות למיסוי
המקובלים
,
לא יזמה הבהרה של המצב המשפטי
בנושא ולא קבעה מדיניות ברורה בנושא
.
פעילותם הענפה של המקובלים וה
בד
"
צים
מדגישה את האינטרס הציבורי בהסדרת מיסוי
הענף
,
כחלק מתפקיד הרשות לקיים מערכת מס
שוויונית וצודקת שבה כל אזרח משלם מס אמת
.
גיליון זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בו יעוץ משפטי ו
/
או מקצועי כלשהו
.
לקוראינו
:
7
.
הערות והארות לאמור בגיליון ובכלל ניתן לשלוח ל
yoav@tzionitax.com
4
.
ניתן להפנות
(
ללא תשלום
)
למערכת שאלות בתחומי המס השונים
,
באמצעות כתובת הדואר
האלקטרוני שלעיל
.
1
.
במידה והנכם מעוניינים בקבלת כתב העת ישירות אל תיבת הדואר
שלכם
,
או לחילופין במידה והנכם
מעוניינים להסיר את שמכם מרשימת המנויים
,
נא שילחו הודעת מייל
מתאימה
ל
yoav@tzionitax.com
כתובתנו
:
יואב ציוני ושות
'
עורכי דין
הבונים
5
רמת גן
64254
טל
'
115116174
,
1
6
1
6
2
1
1
8
7
9
,
פקס
111671467
yoav@tzionitax.com
,
www.tzionitax.com